Iskolakezdési tanácsok Nyomtatás
2013. augusztus 28. szerda, 08:35

13+1 tipp a zökkenÅ‘mentes iskolakezdéshez

Az iskolakezdés (vagy az óvodába szoktatás) nem csupán a kicsik számára jelenti egy új életszakasz nyitányát. A szülÅ‘knek is érdemes felkészülniük az új helyzetre. A leghasznosabb tippeket dr. Jókay Kinga gyermekorvos segítségével foglaltuk össze.

1. A 6–12 éves gyerekeknek még 10–11 óra alvásra van szükségük. Ne vonjuk ezt meg tÅ‘lük (még akkor sem, ha könyörögnek, hogy tovább maradhassanak fent). Ragaszkodjunk az este 8 órai lámpaoltáshoz.

2. Nagyon fontos az egészséges, kiadós reggeli! Több tanulmány is bizonyította, hogy reggeli nélkül a gyerekek kevesebb ideig tudnak koncentrálni, figyelmük szétszórt, és rosszabb eredményeket érnek el.

3. Jó lenne, ha kialakulna egy napirend, amihez tartanánk magunkat. Keljünk fel mindig ugyanabban az idÅ‘ben, délután legyen meg a tanulás, a játék, az együttlét és a pihenés kiszámítható ideje! Nyaralásból, családi síelésbÅ‘l térjünk vissza az iskolakezdés elÅ‘tt hetekkel, napokkal, hogy legyen idÅ‘nk visszarázódni a hétköznapokba.

4. Limitáljuk az úgynevezett képernyÅ‘s idÅ‘t, tehát azt az idÅ‘t, amit a gyerek tévézéssel, internetezéssel, videojátékokkal, wiivel tölt. Naponta egy óra több mint elég! Sokkal többet ér, ha a kicsi a monitor bámulása helyett sportol vagy játszik!

5. Alakítsunk ki a lakásban egy házifeladat-készítÅ‘ sarkot. Figyelem! Amíg a gyerek leckét ír, a tévé legyen kikapcsolt állapotban! SzülÅ‘ként magunk is jó példát mutathatunk. Üljünk a kisiskolás közelébe, és „dolgozzunk” mi is: olvassunk, nézzük át a leveleinket, készüljünk fel a másnapra. Közben rendelkezésre állhatunk, ha a gyerek megakadna a házi feladattal.

6. Mindennap szánjunk arra idÅ‘t (legyen erre egy betervezett idÅ‘sáv), hogy a gyerek mesélhessen az élményeirÅ‘l! A kicsik persze ilyenkor elég szűkszavúak tudnak lenni („Mi történt ma az iskolában?”, „Semmi...”). Ne hagyjuk magunkat, legyenek konkrét kérdéseink: ki mellett ül a padban? Mit ebédelt a menzán?

7. Bizonyított tény, hogy az a gyermek, aki rendszeresen együtt vacsorázik a családjával, kiegyensúlyozottabb felnÅ‘tté válik. (Az ilyen fiatalok körében késÅ‘bb kisebb az esélye a depressziónak, a nem kívánt terhességnek, az iskolából való kimaradásnak.)

8. Ne stresszeljük túlságosan a gyereket! Nem feltétlenül az a jó dicséret, amely teljesítményalapú. Ne azt várjuk el, hogy osztályelsÅ‘ legyen, hanem hogy jól viselkedjen, és önmagához képest igyekezzen a lehetÅ‘ legjobb eredményt elérni.

9. MegfelelÅ‘ iskolatáskája van a gyermekünknek?
A széles, párnázott vállpántú táskák a legjobbak, mert ezek egyenletesen terhelik a vállakat.
Soha nem vegyünk egypántos táskát, és azt se hagyjuk, hogy a gyerek „félvállról vegye” a dolgot.
A párnázott pántok mellett a derékpánt is segíti, nem csupán a komfortérzést, hanem a súly egyenletesebb eloszlását is.

A pántokat olyan hosszúra kell beállítani, hogy a táska feneke a derék fölött mintegy 20 centire helyezkedjen el. Ha túlságosan lelóg, akkor a súly a derékra és a törzs alsó részére terhelÅ‘dik, ami görnyedt testtartáshoz vezethet.

Ha a kicsinek nehéz sportfelszerelést vagy hangszert is nap mint nap magával kell cipelnie, akkor érdemes gurulós táskát venni. (Ma már olyan hátizsákok is kaphatóak, amelyek szükség szerint átalakíthatóak „gurulós bÅ‘rönddé”.
A táska súlya nem szabad, hogy több legyen, mint a gyermek súlyának 20 százaléka. Egy 30 kilós, 9 éves iskolás tehát ne cipeljen 6 kilónál többet!

Tanítsuk meg a gyermekünknek, hogy amikor felveszi a táskáját, ne a derekát és a hátát feszítse meg, hanem mindkét térde behajlításával emelje fel azt.

10. Bár remélhetÅ‘leg az iskolában is rendelkezésre áll minden, a higiéniával kapcsolatos eszköz, azért nem árt, ha összekészítünk a gyereknek egy tisztasági csomagot. Legyen benne WC-papír, zsebkendÅ‘, fogkefe, fogkrém, tisztasági csomag, törülközÅ‘ vagy kéztörlÅ‘ és szappan.

11. Szappanból ne antibakteriálisat válasszunk, hiszen az túl erÅ‘s, kicsípheti a gyerek bÅ‘rét. Egyébként sem az a cél, hogy folyamatosan mindenféle baktériumot kiirtsunk a gyerek környezetébÅ‘l. Válasszunk sima szappant, praktikus okokból pumpás kiszerelésben. Vészhelyzet esetére – ha nincs folyó víz – becsomagolhatunk egy víz nélkül is használható kéztisztító gélt is, de egyáltalán nem tanácsos rendszeresen ezt használni.

12. Jobb, ha felkészülünk arra, hogy a közösségbe kerülÅ‘ gyerekünk az elsÅ‘ évben valószínűleg többször is beteg lesz. A statisztikák azt mutatják, hogy egy tanévben egy kisiskolás átlagosan 6–9 alkalommal kap valamilyen felsÅ‘ légúti megbetegedést. Hasmenésre évente egy-két alkalommal számíthatunk. Érdemes jó elÅ‘re gondoskodni gyerekfelügyeletrÅ‘l, – betegség esetére.

13. Óvodás, iskolás közösségekben a tetű is gyakori vendég. Nem kell megijednünk tÅ‘le, a tetvesedés nem betegség. Ám ha egyvalakinél megjelent, valószínűleg körbemegy, fejrÅ‘l fejre haladva (például birkózás vagy a titkok sugdosása közben). Persze a helyzeten nem segít, ha például a téli idÅ‘szakban a gyerekek sapkáit egy nagy, közös dobozban tárolják. Az lenne ideális, ha minden gyereknek külön szekrénye, de legalábbis külön akasztója lenne a szekrényben…

+1
O mint omega-3
Az omega-3 az esszenciális zsírsavak közé tartozik, amelyeket a szervezetünk nem képes elÅ‘állítani. Ám nagyon fontos, hogy a kicsik hozzájussanak, hiszen az omega-3 szükséges a növekedéshez és a fejlÅ‘déshez. A kutatások szerint hatására javul a gyerekek koncentrációja, problémamegoldó képessége, felfogása. Az omega-3 legfontosabb természetes forrásai a tengeri halak, a repce-, a lenmag-, a szója- és a dióolaj.

 

forrás: http://www.egeszsegtukor.hu